Portal infoKostrzyn.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal infokostrzyn.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Radny sprawdził jak funkcjonuje linia nr 464 – oto wnioski - .:InfoKostrzyn.pl->gminny portal informacyjny:. Kostrzyn w z@sięgu ręki
  Brzeźno | Czerlejno | Gułtowy | Gwiazdowo | Iwno | Jagodno | Kostrzyn | Sanniki | Siedlec | Siekierki | Skałowo | Sokolniki | Trzek | Węgierskie | Wiktorowo | pozostałe | dookoła
Radny sprawdził jak funkcjonuje linia nr 464 – oto wnioski
25-02-2019 00:54   Janusz Ludwiczak
Niedostosowanie rozkładu jazdy KKP linii nr 464 do godzin odjazdów pociągów ze stacji Gułtowy w kierunku Poznania i Wrześni czy autobusy wożące praktycznie powietrze – to wnioski raportu, który przygotował radny Marek Kowalski, sprawdzające przez dwa dni, jak funkcjonuje autobus linii nr 464 Kostrzyńskiej Komunikacji Publicznej, kursującej z Gułtów do Brzeźna, Siedleczka, Siedlca, Drzązgowa i Kostrzyna.

Jak informowaliśmy już na początku lutego radny Marek Kowalski postanowił osobiście sprawdzić jak działa Kostrzyńska Komunikacja Publiczna. 31 stycznia oraz 4 lutego radny od samego rana jeździł autobusem linii nr 464, który łączy Gułtowy z Drzązgowem, Brzeźnem, Siedleczkiem, Siedlcem, Czerlejnem i Kostrzynem.

– Postanowiłem przeprowadzić rekonesans, jak działa gminna, kostrzyńska komunikacja. Chciałem sprawdzić punktualność, celowość niektórych przejazdów, potwierdzić albo zaprzeczyć skargom i uwagom, które zgłaszają mieszkańcy. Nie chciałbym jeszcze dokonywać wniosków, jeden dzień to za mało na oceny. Jeszcze raz sprawdzę linię 464 innego dnia. Przedstawię szczegółowy raport ze swoimi spostrzeżeniami w przyszłym tygodniu – mówił na początku lutego w rozmowie z portalem InfoKostrszyn.pl Marek Kowalski, radny Gminy Kostrzyn.

Raport radnego prezentujemy poniżej. Dodajmy tylko, że już w listopadzie zmniejszono liczbę autobusów z Gułtów do Brzeźna, Leśnej Grobli Siedleczka i północnej części Siedlca. Do tej pory "464" wykonywał w sumie 10 kursów, po zmianach kursów jest 7. Zlikwidowane zostały kursy poranne między godz. 6 i 8 oraz popołudniowe po godz. 16. Ponadto od listopada z Brzeźna i Siedleczka wykonywany jest tylko jeden kurs z i do Kostrzyna, a były dwa. Więcej pisaliśmy o tym w artykule: Pierwsze cięcia w KKP. Zmniejszono liczbę autobusów do Brzeźna i Siedleczka.

Sprawozdanie z obserwacji KKP linia 464
Marek Kowalski, radny Gminy Kostrzyn:

W dniach 31.01 i 04.02.2019,od godz.5:17 do 17:40 jeździłem autobusem linii 464 w celu sprawdzenia i zweryfikowania informacji napływających od mieszkańców, na temat różnego rodzaju nieprawidłowości w funkcjonowaniu powyżej linii.

Punktualność i celowość kursów
Autobusy jeżdżą punktualnie, zgodnie z rozkładem jazdy. Kierowcy wykonują swoją pracę bardzo solidnie, często w trudnych warunkach, zważywszy na stan dróg i poboczy. Napięty rozkład jazdy i źle ustawiony grafik odjazdów (szczególnie Gułtowy PKP) powoduje nieporozumienia na linii kierowca-pasażer. Bardzo często pasażerowie w wyniku złego rozkładu zmuszeni są do pieszych powrotów. Do najbardziej kuriozalnej sytuacji dochodzi na przystanku Siedlec przy restauracji Greys, kiedy to kierowca ma 20 min przerwy. Stoi wśród ciężarówek i samochodów osobowych, z chwilą gdy daleko w polu dostrzeże jadący pociąg, rusza w kierunku przystanku PKP Gułtowy, gdzie nie ma możliwości postoju i oczekiwania na przesiadki.

Kilka połączeń z punktu widzenia celowości przejazdów jest zbędne. Dotyczy to Sokolnik Drzązgowskich 12:43,13:23,14:26,15:31,gdzie jeździ jedna osoba lub autobus jeździ pusty. W tym przypadku należałoby się zastanowić które kursy pozostawić a z których zrezygnować. To samo dotyczy powrotu z Brzeźna do Gułtów przez Siedleczek 7:47,gdzie trudno spotkać pasażerów. Autobus tą trasą jeździ pusty. Największym problemem jest bardzo mała ilość połączeń z poszczególnych miejscowości na dworzec kolejowy Gułtowy, lub dojazd do Kostrzyna. Komunikacja Publiczna w tym przypadku to tylko nazwa. Ponizej zostały wymienione miejscowości na linii 464 i wskazana została liczba połączeń, z których mogą skorzystać mieszkańcy danych miejscowości aby przesiąść się na pociąg lub odwrotnie. Aby dojechać na pociąg do Poznania (19 kursów pociągu):

SOKOLNIK DRZĄZGOWSKIEL // 3 //
DRZĄZGOWO // 7 //
GUŁTOWY // 7 //
SIEDLEC // 5 //
BRZEŹNO // 3 //
SIEDLECZEK // 3 //
Aby przesiąść się z pociągu z Poznania do swojej miejscowości (19 kursów pociągu )
SOKOLNIKI D. // 1 //
DRZĄZGOWO // 3 //
GUŁTOWY // 3 //
SIEDLEC // 3 //
BRZEŹNO // 1 //
SIEDLECZEK // 1 //
Aby dojechać na pociąg do Wrześni (pociąg kursuje 19 razy)
SOKOLNIKI D // 3 //
DRZĄZGOWO // 5 //
GUŁTOWY // 5 //
SIEDLEC // 5 //
BRZEŹNO // 3 //
SIEDLECZEK // 3 //
Aby przesiąść się z pociągu z Wrześni do swojej miejscowości (pociąg kursuje 19 razy)
SOKOLNIKI D // 1 //
DRZĄZGOWO // 3 //
GUŁTOWY // 3 //
SIEDLEC // 2 //
BRZEŹNO // 2 //
SIEDLECZEK // 2 //
W związku z tym że rozkład jazdy w pierwszej kolejności podporządkowany jest dowozom dzieci do 2 szkół nie ma możliwości aby komunikacja w tej formie służyła mieszkańcom do przemieszczania się w sposób zadowalający ,bez konieczności używania własnych środków transportu.

Bezpieczeństwo i komfort KKP 464

1) Zatoki dla autobusów
Na całej linii autobusu 464 nie ma ani jednej zatoki autobusowej, która jest elementem bezpiecznego wejścia lub wyjścia z autobusu. Pasażerowie oczekujący na przyjazd autobusu, nierzadko przy krawędzi jezdni, na nieutwardzonym miejscu, są narażeni na różnego rodzaju niewygody lub niebezpieczeństwa. Do najbardziej niebezpiecznych miejsc należą: Przystanek w Gułtowach. Umiejscowiony w samym centrum skrzyżowania, co stwarza zagrożenie dla oczekującego autobusu, jak również dla innych uczestników ruchu drogowego w tym rejonie. Podczas przerwy autobus parkuje na krzyżówce dróg powiatowych (na której parkują również inne pojazdy)lub na ul. Pałacowej, na której brakuje oznaczonego przystanku z zatoką. Ulica Pałacowa jest w skandalicznie złym stanie technicznym. Na ul. Pałacowej bardzo często występuje problem parkujących aut, które szczególnie podczas mszy w kościele ograniczają lub uniemożliwiają przejazd autobusu.
Drugim niebezpiecznym miejscem jest przystanek Gułtowy PKP, gdzie brakuje zatoki oraz zadaszonego miejsca dla oczekujących pasażerów, co jest niebezpieczne i niekomfortowe w miejscu wyznaczonym jako punkt przesiadkowy. Pasażerowie nie mają żadnej możliwości spokojnego i bezpiecznego oczekiwania na autobus.
Autobus zaś stojący tuż za przejazdem kolejowym, na ruchliwej powiatowej drodze stwarza wielkie zagrożenie dla innych uczestników ruchu.
Trzecim niebezpiecznym miejscem jest przystanek przy szkole w Brzeźnie. Miejsce w ogóle nieprzystosowane i niebezpiecznie dla pasażerów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci. Parkujące przy szkole samochody często uniemożliwiają swobodne zatrzymanie się autobusu. Dzieci bardzo często wsiadają do autobusu ze środka jezdni, na której to Pani opiekunka, po zatrzymaniu przejeżdżających samochodów ,dba o bezpieczeństwo wsiadających dzieci.

2) Przejścia dla pieszych i oznaczenia przystanków
Przy przystankach brak jest oznaczonych przejść dla pieszych. Na całej trasie autobusu linia 464, są tylko dwa przejścia dla pieszych. Brakuje oznaczeń poziomych miejsc, w których ze względu na brak zatoki zatrzymuje się autobus.

3) Miejsca postojowe autobusu
Obecnie są 3 takie miejsca: Gultowy Rynek, czyli okolice ul. Pałacowej, Siedlec przy restauracji Greys oraz Kostrzyn przy ul. Warszawskiej. Przystanek w Gułtowach został opisany wcześniej w pkt 1, niewątpliwie wymaga natychmiastowych prac modernizacyjnych. Bardzo niebezpiecznym miejscem jest parking przy restauracji Greys, gdzie autobus nawraca w skrajnie trudnych warunkach. Szczególnie w godzinach popołudniowych, kiedy parkuje tam bardzo dużo innych samochodów. Autobus często wykonuje bardzo niebezpieczne manewry wśród zaparkowanych ciężarówek i pojazdów osobowych, dla których to miejsce jest typowym parkingiem. W w/w miejscach brak jest toalet dla kierowców. W Kostrzynie na węźle przesiadkowym, gdzie kierowcy spędzają stosunkowo dużo czasu, brak pomieszczeń socjalnych. Do toalety kierowcy chodzą na PKP.

4) Jakość i wygoda podróży.
Autobus linii 464 to nowoczesny pojazd idealny do komunikacji publicznej. Jednak za względu na jego konstrukcję z małą ilością miejsc siedzących, nie nadaje się do przewozu dzieci szkolnych. Najbardziej było to widoczne, podczas przewozu dzieci z Brzeźna do Gułtów i odwrotnie, na lekcję W-F. Przewozy takie odbywają się w poniedziałki i środy. Część dzieci stoi, część kuca na plecakach, sytuacja niedopuszczalna!!!
Opiekun szkolny nie ma wpływu na ilość miejsc siedzących. Dzieci narażone są na wielkie niebezpieczeństwo. Opiekun dwoi się i troi, aby dzieci miały miejsce siedzące, jednak nie ma wpływu na ilość wsiadających osób i ilość miejsc w autobusie. Dzieci narażone są na niebezpieczeństwo w razie jakiegoś zdarzenia drogowego.

Wnioski i zalecenia:
Każda bezpłatna komunikacja publiczna jest dobrodziejstwem dla mieszkańców. Jednak oprócz niepłacenia za bilet, musi ona spełnić jeszcze kilka innych warunków, takich jak:
bezpieczeństwo, punktualność, dobra sieć połączeń oraz służebność wobec mieszkańców, z zastrzeżeniem iż ważny jest aspekt kosztów jakie ponosi organ prowadzący. Jeżeli już zdecydowaliśmy się na taką formę komunikacji, aby była publiczną nie tylko z nazwy, to musi przede wszystkim zabezpieczyć interes pasażerów.

W przypadku KKP LINIA 464,z całą stanowczością można stwierdzić, iż dostosowana jest głównie pod potrzebę dowozu dzieci do szkół w Brzeźnie i Gułtowach. To jest widoczny priorytet przy konstruowaniu rozkładu jazdy.

Przy dworcu PKP GUŁTOWY, codziennie zaparkowanych jest średnio 20 aut. Około 30 innych aut codziennie dowozi pasażerów na dworzec kolejowy Gułtowy (ok. 60 osób ).Nie jest to spowodowane wygodą podróżujących, lecz koniecznością. Tylko w ten sposób mogą dotrzeć na dworzec i później z niego wrócić, nie narażając się na pieszą przechadzkę (kilka kilometrów!).
Bardzo często pasażerowie korzystający z KKP w godzinach porannych w kierunku dworca PKP, popołudniami wracają pieszo, mijając pusty autobus, jadący w przeciwnym kierunku. Podróżni wracający pieszo z dworca PKP, widzą chwilę później nadjeżdżający pusty autobus z tego kierunku.
Poza tym iż KKP LINIA 464 w ogóle nie jest dostosowana do potrzeb pasażerów przesiadających się na pociąg i odwrotnie, to również nie spełnia oczekiwań mieszkańców wsi, którzy planują dojechać do Kostrzyna. Jeden kurs do Kostrzyna i jeden powrót, to zdecydowanie za mało. Oczekiwania mieszkańców wsi, co do Publicznej Komunikacji, są zupełnie inne niż rzeczywistość jaką możemy obserwować codziennie na trasie KKP linia 464.

W/w linia nie realizuje w ogóle, choć istnieją możliwości, połączeń które umożliwiałyby, uczniom oraz innym osobom, dojazd do Środy Wlkp. z przesiadką w Węgierskim, lub na terenie Gminy Dominowo. Zaznaczam iż takie możliwości istnieją, wystarczą tylko chęci i kilka zmian.

Podsumowując. Bardzo szybko należy zająć się opisanym wcześniej bezpieczeństwem podróżnych, jak również poprawą infrastruktury z której korzystają pasażerowie. Należy rozważyć inny model funkcjonowania KKP LINIA 464, oparty na 2 mniejszych pojazdach, z rozdziałem na dwie linie, które zdecydowanie poprawią jakość przewozów publicznych.

Jeśli chodzi o statystyki dotyczące osób korzystających z KKP linia 464, to są one błędne. Nie wliczając dzieci korzystających z przewozów do szkół, co jest obowiązkiem gminy w pewnym zakresie, to średnio DZIENNIE z tej formy KKP linia 464 korzysta niespełna 2% mieszkańców.

Należy pamiętać iż pół roku od czasu uruchomienia KKP to zbyt krótki czas ,aby w pełni zaspokoić oczekiwania wszystkich mieszkańców wsi, w zgodzie z rachunkiem ekonomicznym i celowością kursów.

Trzeba czym prędzej naprawić zaistniałe błędy, i doprowadzić do sytuacji, kiedy to autobus KKP, nie będzie spełniał roli tylko pojazdu do przewozu dzieci szkolnych, czy też służył jako taksówka dla pojedynczego pasażera, lecz stanie się tym do czego został zakupiony.

Jak już wcześniej pisałem, bezpłatna komunikacja publiczna jest dobrodziejstwem dla mieszkańców, na co czekali długie lata, jednak obecna jej forma wymaga korekty. Być może nadszedł czas aby dalszą formę funkcjonowania KKP skonsultować z mieszkańcami, którzy to swoimi podatkami łożą na jej utrzymanie.

Marek Kowalski
członek Rady Miejskiej Gminy Kostrzyn


R E K L A M A

Komentarze (1)

25-02-2019 11:32:32
toms
KKP jest kompletnie nie dopasowana do PKP. Odnoszę wrażenie że ta komunikacja jest zrobiona tylko pod dzieciaki do szkół a nie taki był cel Panie Burmistrzu!!!! Może więc czas zrobić porządną zmianę rozkładu jazdy albo zwrócić dotacje unijną
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Wiktorowo
Dziki Bieg w Błocie - Grand Prix Gminy Kostrzyn

14:00
KOSTRZYN, stadion ul. Sportowa 12
1922 Lechia Kostrzyn - LKS Ślesin

21

kwi

11:00
KOSTRZYN, hala sportowa, ul. Piasta 1 (Szkoła Podstawowa nr 1)
Lechia Kostrzyn II - Vitcovia Witkowo

24

kwi

17:00
Kino za rogiem Kostrzyn ul. Poznańska 24 (budynek Biblioteki)
Spotkanie z Adamem Woronowiczem - aktorem filmowym i teatralnym

26

kwi

17:00
Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury "Kostrzynianka" ul. Poznańska 33, Kostrzyn
"Zostań Gwiazdą" - finał Konkursu Piosenkarskiego dla dzieci młodzieży "Zostań Gwiazdą"

[ wszystkie ]

Sonda
Czy jesteś za zmianami zasad handlu w niedzielę?

Tak, wszystkie niedziele powinny być handlowe

Jestem za tym, by tylko jedna lub dwie niedziele w miesiącu były handlowe

Nie, niech zostanie tak jak jest


Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: