Portal infoKostrzyn.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal infokostrzyn.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Jak działa komunikacja u sąsiadów? Sprawdzamy jak funkcjonują autobusy w Pobiedziskach i Środzie - .:InfoKostrzyn.pl->gminny portal informacyjny:. Kostrzyn w z@sięgu ręki
  Brzeźno | Czerlejno | Gułtowy | Gwiazdowo | Iwno | Jagodno | Kostrzyn | Sanniki | Siedlec | Siekierki | Skałowo | Sokolniki | Trzek | Węgierskie | Wiktorowo | pozostałe | dookoła
Jak działa komunikacja u sąsiadów? Sprawdzamy jak funkcjonują autobusy w Pobiedziskach i Środzie
03-09-2018 06:27   Janusz Ludwiczak
Kilka minut po godz. 5 spod kostrzyńskiego dworca na ulice miasta i drogi gminy wyjechały cztery autobusy, które obsługiwać będą 6 linii, które połączą wszystkie 21 sołectw ze stacjami kolejowymi w Kostrzynie lub Gułtowach oraz umożliwią dojazd do miasta Kostrzyn. Sprawdzamy jak funkcjonuje komunikacja u naszych sąsiadów – w Środzie Wielkopolskiej, Pobiedziskach, a także we Wrześni.

Środa Wielkopolska

Środa Wielkopolska jako jeden z pierwszych samorządów uruchomiła z początkiem lipca 2015 roku własną i zupełnie darmową komunikację miejską. Początkowo autobusy kursowały na sześciu linach liniach miejskich w graniach miasta Środa Wielkopolska oraz 12 liniach podmiejskich - wiejskich. Gmina za funkcjonowanie komunikacji miejskiej płaciła 90 tysięcy złotych miesięcznie.

– Od samego początku komunikacja jest bezpłatna. Na terenie miasta funkcjonuje już 8 linii, do tej pory było 6. Ponadto funkcjonuje 9 linii gminnych oraz 5 linii powiatowych. Linie obsługuje firma Kombus z Kórnika, która udostępnia nam 20 autobusów. My zajmujemy się tylko organizacją, czyli wyznawaniem tras i rozkładami jazdy. Komunikacja publiczna kosztuje nas ponad 3 milionów złotych rocznie – objaśnia Mateusz Olejniczak ze Starostwa Powiatowego w Środzie Wielkopolskiej.

Średzkie autobusy od samego początku do końca ubiegłego roku przewiozły ponad pół miliona pasażerów. Rocznie autobusy pokonują 800 tysięcy kilometrów zarówno na terenie miasta i gminy Środa Wielkopolska oraz powiatu średzkiego.

Pobiedziska

Na początku maja mieszkańcy Pobiedzisk i okolic mogą korzystać z autobusów gminnych. Początkowo uruchomiono trzy linie: 472 z Pobiedzisk do Tuczna, 473 z Pobiedzisk do Łagiewnik oraz linia okrężna nr 476 z Pobiedzisk do Gołunia i Kociałkowej Górki.

– Temat komunikacji gminnej w Pobiedziskach do roku 2016 nie był poruszany wcale. Po terenie gminy poruszały się autobusy PKS dowożące dzieci do szkoły lub też przejeżdżały pojedyncze publiczne lub prywatne linie autobusowe. Działała również linia autobusowa Poznań – Tuczno. Sytuacja zmieniła się w roku 2016 kiedy to władze gminy Pobiedziska z Burmistrzem Dorotą Nowacką oraz gminy Swarzędz z Burmistrzem Marianem Szkudlarkiem, postanowiły przygotować założenia i równolegle złożyć niezależne wnioski o dofinansowania, w ramach których obie gminy zaplanowały zakup autobusów, budowę modernizację węzłów przesiadkowych – informował w maju Urząd Miasta i Gminy Pobiedziska..

– Gmina Pobiedziska stworzyła koncepcję kompleksowego wniosku o dofinansowanie, który w swych ramach zawierał między innymi: budowę miejsc parkingowych, przebudowę i budowę dróg, chodników, ścieżek rowerowych oraz zakup nowoczesnych autobusów. W trakcie opracowywania koncepcji wniosku i jego podstawowych założeń 17 maja 2016 r. Gmina Pobiedziska podpisała list intencyjny z Gminami: Swarzędz, Kostrzyn i Czerwonak. Pół roku później Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego – pozytywnie ocenił złożony wniosek o dofinansowanie, tym samym przyznając Gminie Pobiedziska ponad 28 mln dofinansowania, w tym ponad 5,5 mln zł na zakup trzech autobusów hybrydowych. 30 grudnia 2016 r. podpisano umowę o dofinansowanie. W tym czasie trwały już rozmowy z Zakładem Komunalnym Sp. z o.o. w Pobiedziskach zmierzające do podpisania umowy o świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego, które sfinalizowane zostały w marcu 2018 roku. Podpisana umowa określa zasady świadczenia usługi transportu zbiorowego w tym termin rozpoczęcia, który wskazano początek maja 2018 r. Autobusy komunikacji gminnej kursować będą na liniach o numerach od 472 do 476 – wyjaśnia Urząd Miasta i Gminy Pobiedziska.

Latem uruchomione zostały nowe linie. Po zakończeniu przebudowy drogi powiatowej uruchomiona została linia nr 474 z Pobiedzisk przez Kocanowo do Latalic, a także linia nr 475 z Pobiedzisk przez Pobiedziska Letnisko i Promno do Jerzykowa.

Obecnie gmina Pobiedziska obsługuje 6 linii komunikacyjnych, które oznaczone są numerami: 472, 473, 474, 475, 476 i 477. Uruchomienie komunikacji publicznej wraz z budową trzech węzłów przesiadkowych: Pobiedziska dworzec, Pobiedziska Letnisko i Biskupice kosztowało w sumie ponad 34 mln zł, z czego 28 mln dofinansowała Unia Europejska. W ramach inwestycji przebudowano również ważniejsze drogi oraz uruchomiono system roweru miejskiego.

Września

Od jesieni ubiegłego roku, oddalona od Kostrzyna o 25 kilometrów blisko 30-tysięczna Września również ma własną komunikację. Powierzchnia miasta liczy 12,73 km². Do tej pory osoby niezmotoryzowane niekiedy musiały pokonać wiele kilometrów pieszo lub na rowerze. Tylko z samego dworca kolejowego do starostwa powiatowego na Chopina jest blisko 2 kilometry.

W październiku 2017 r. miasto uruchomiło pierwszą linię autobusową - tzw. "małą pętlę". Autobusy osiem razy dziennie - pięć razy rano (od 5 do 9) oraz tyle samo po południu (od 15 do 18), umożliwiając dojazd z dworca kolejowego do centrum miasta.

Z kolei na początku stycznia na ulice Wrześni wyjechał elektryczny autobus, który miasto zakupiło za blisko 2,4 milionów złotych, z czego część środków pozyskało z Unii Europejskiej. Autobus w ramach "dużej pętli" kursuje cztery razy dziennie (od 10:30 do 14:30) umożliwiając dojazd spod galerii handlowej Karuzela i dworca PKS na dworzec kolejowy oraz z osiedli do centrum miasta, szpitala czy na cmentarz komunalny.

- Do tej pory nie mieliśmy istotnych problemów. Miesięcznie przewozimy ok. 4,7 tys. pasażerów - objaśnia Jan Krotoszyński z Urzędu Miasta i Gminy we Wrześni.


Pierwszy był Tallin

Pierwszym miastem na świecie, które wprowadziło bezpłatną komunikację publiczną był Tallin. W ślad za stolicą Estonii poszły inne polskie miasta, pierwszym z nich były Żory w woj. śląskim, a później podwarszawskie Ząbki, Kościerzyna na Pomorzu, Goleniów niedaleko Szczecina, Polkowice na Dolnym Śląsku, Styków w łódzkim czy oddalony o ponad 70 km od Poznania Gostyniu.


R E K L A M A

Komentarze (0)

Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Wiktorowo
Dziki Bieg w Błocie - Grand Prix Gminy Kostrzyn

14:00
KOSTRZYN, stadion ul. Sportowa 12
1922 Lechia Kostrzyn - LKS Ślesin

21

kwi

11:00
KOSTRZYN, hala sportowa, ul. Piasta 1 (Szkoła Podstawowa nr 1)
Lechia Kostrzyn II - Vitcovia Witkowo

24

kwi

17:00
Kino za rogiem Kostrzyn ul. Poznańska 24 (budynek Biblioteki)
Spotkanie z Adamem Woronowiczem - aktorem filmowym i teatralnym

26

kwi

17:00
Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury "Kostrzynianka" ul. Poznańska 33, Kostrzyn
"Zostań Gwiazdą" - finał Konkursu Piosenkarskiego dla dzieci młodzieży "Zostań Gwiazdą"

[ wszystkie ]

Sonda
Czy jesteś za zmianami zasad handlu w niedzielę?

Tak, wszystkie niedziele powinny być handlowe

Jestem za tym, by tylko jedna lub dwie niedziele w miesiącu były handlowe

Nie, niech zostanie tak jak jest


Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: