Portal infoKostrzyn.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal infokostrzyn.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Z Kostrzyńskiej Komunikacji Publicznej korzysta niewiele osób? - .:InfoKostrzyn.pl->gminny portal informacyjny:. Kostrzyn w z@sięgu ręki
  Brzeźno | Czerlejno | Gułtowy | Gwiazdowo | Iwno | Jagodno | Kostrzyn | Sanniki | Siedlec | Siekierki | Skałowo | Sokolniki | Trzek | Węgierskie | Wiktorowo | pozostałe | dookoła
Z Kostrzyńskiej Komunikacji Publicznej korzysta niewiele osób?
11-01-2021 11:53   Janusz Ludwiczak
Ponad 1 mln 725 tys. zł kosztować będzie w tym roku funkcjonowanie Kostrzyńskiej Komunikacji Publicznej (KKP).
Zdaniem radnej Anny Dudzińskiej należy wprowadzić optymalizację kosztów, bo z autobusów nie korzysta zbyt wiele osób.
– Nie zgodzę się, że KKP nie cieszy się popularnością. Warto byłby porozmawiać z mieszkańcami Iwna, Wiktorowa, Sannik. W godzinach porannych mieszkańcy nie mieszczą się do autobusów – odpowiada wiceburmistrz Waldemar Biskupski.

Podczas grudniowej sesji Rada Miejska Gminy Kostrzyn nie tylko uchwaliła budżet na 2021 rok. Jednym z punktów obrad było ustalenie stawki dotacji przedmiotowej dla Zakładu Komunalnego na funkcjonowanie Kostrzyńskiej Komunikacji Publicznej (KKP). I tak autobusy linii nr 460, 461, 462, 463, 464 i 465 w sumie w tym roku mają przejechać 267 100 km, a stawka dotacji do 1 wozokilometra wyniesie podobnie jak w roku ubiegłym 6,46 zł. Łączne koszty wyniosą 1 725 466 zł.

– Mimo wprowadzenia tankowania autobusów na terenie gminy Kostrzyn i braku konieczności dojazdu do stacji CNG w Komornikach czy jest plan na obniżenie tej stawki, tak aby nasze autobusy były bardziej efektywne – pytała Anna Dudzińska, radna gminy Kostrzyn.

– Uważam, że ta stawka jest na bardzo dobrym poziomie, podobna do stawki naszych sąsiednich gmin. Na stawkę tą wpływa nie tylko koszt paliwa, ale również koszty osobowe kierowców. Nie wyobrażam sobie, byśmy mieli zwolnić dwóch kierowców. 750 tys. zł – tye kosztują nas etaty dla 9 kierowców. Kosztem jest również paliwo (280 tys. zł). Oczekuje Pani od nas oszczędności, a rozmawialiśmy z mieszkańcami Siekierek, którzy chcą zwiększyć ilość kursów w godzinach popołudniowych – odpowiedział Waldemar Biskupski, zastępca burmistrza gminy Kostrzyn.

Zdaniem radny Anny Dudzińskiej niewielu mieszkańców korzysta z autobusów.

– Niewielka ilość mieszkańców korzysta z tych przejazdów. Wprowadzenie autobusów o mniejszej pojemności pozwoliłoby utrzymać połączenia na tych najbardziej popularnych kursach do węzłów przesiadkowych – wskazywała radna Anna Dudzińska.

– Dla porównania koszt swarzędzkiej komunikacji od granicy gminy do pętli w Siekierkach kosztuje 130 tys. zł rocznie, a są to tylko 4 kilometry. Nie zgodzę się, że Kostrzyńska Komunikacja Publiczna nie cieszy się popularnością. Warto byłby porozmawiać z mieszkańcami Iwna, Wiktorowa, Sannik. Specjalnie przesuwaliśmy godziny lekcyjne, tak by mogli korzystać z autobusów. W godzinach porannych mieszkańcy nie mieścili się do autobusy. Staramy się wsłuchiwać w głosy mieszkańców. Ja wiem, że dla pani najważniejszy autobus jest o godz. 12, który wozi 2 osoby. Specjalnie przyglądałem się jak wygląda komunikacja poznańska o godz. 12. Nie tylko autobusy, ale również tramwaje są praktycznie puste, jedzie niewiele osób. Czy z tego powodu mamy w Poznaniu wyrzucać tramwaje z danej linii. Taka jest specyfika komunikacji – przekonywał Szymon Matysek, burmistrz gminy Kostrzyn.

– Przydatne są kursy na os. Strumiany. Koszt komunikacji nigdy się nie zwróci. Młodzież wykorzystuje autobusy również w czasie pandemii – dodał Przemysław Kubiak, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Gminy Kostrzyn.

– Szanowna Pani Aniu. Mieszkańcy Iwna, Sannik, Wiktorowa, Rujscy nie wyobrażają sobie nie mieć tej komunikacji. Po zlikwidowaniu PKS Gniezno jest to jedyny środek, by mogli dojeżdżać. Specjalnie dostosowaliśmy rozkład. Pandemia nie będzie trwała wiecznie. Nie wyobrażam sobie, by osoby starsze zostały pozbawione komunikacji – wskazywał Szymon Nadolny, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Gminy Kostrzyn.

– Decyzja o tym, aby powstała komunikacja została podjęta przez kostrzyński samorząd kilka lat temu, gdy pojawiła się perspektywa budowy węzłów przesiadkowych i pozyskania środków unijnych. Pojawiają się skargi i sugestie, że autobusy jeżdżą za rzadko – przekonywał Grzegorz Banaszak, przewodniczący rady gminy.

Radna Anna Dudzińska wskazywała, że należałoby wprowadzić optymalizację kosztów.

– Obsługa komunikacji jest wysokim kosztem. Proszę sprawdzić jaki jest koszt w przeliczeniu na jednego mieszkańca – sądzi radna Anna Dudzińska.

– Dla mnie jest niepojęte jak można przeliczać wydatki na jednego mieszkańca. To dla przykładu Zakład Komunalny w latach 2019-2020 wybudował 700 metrów kanalizacji sanitarnej w ciągu ulicy Grabowej w Siekierkach. To koszt 1 mln 600 tys. zł. Mamy podawać koszt w przeliczeniu na jednego mieszkańca? Czy jeśli budujemy drogę, przy której mieszka 35 osób to mamy podawać ilość na jednego mieszkańca gminy? To jest jakiś absurd – zaznaczył burmistrz Szymon Matysek.

– Komunikacja nigdy nie będzie dochodowa. Również ponosiliśmy koszty, gdy mieliśmy autobusy szkolne, które były prywatne, musieliśmy je wynajmować. Teraz mamy własne – wskazywał wiceprzewodniczący Przemysław Kubiak.

– Wtedy koszt przewozów uczniów kształtował się na poziomie 300 tys. zł – powiedziała radna Anna Dudzińska.

– Ale obsługiwaliśmy wtedy tylko uczniów, teraz obsługujemy wszystkich mieszkańców. obecnie liczba kursów jest nieporównywalna. Autobusy jeżdżą do godz. 19 – powiedział burmistrz Szymon Matysek.

Burmistrz zwrócił również uwagę, że sąsiednia gmina Pobiedziska posiada tylko 3 autobusy, a koszt utrzymania komunikacji jest większy i wynosi 2 mln 300 tys. zł rocznie.

– Tą dyskusję słuchają mieszkańcy Ługowin, Węgierskiego. Komunikacja nigdy nie będzie dochodowa. Spełniamy oczekiwania mieszkańców tej gminy. Komunikacja miała służyć mieszkańcom najbardziej odległych miejscowości. Bywamy na zebraniach wiejskich, słyszymy opinie mieszkańców, którzy są zadowoleni. Jedynie mają uwagi, że tych kursów jest za mało. Pani radna Dudzińska mówi o ograniczeniu kosztów, a postuluje zakup mniejszych autobusów. To jest niekonsekwencja – stwierdził wiceburmistrz Waldemar Biskupski.

Radny Piotr Kotarski zasugerował, że może wobec tego należałoby obciąć linię do Siekierek.

Z kolei radny Piotr Hojeński pytał ile faktycznie osób korzysta z gminnej komunikacji.

– W 2020 roku nie da się tego stwierdzić przez obostrzenia i pandemię, tak jak w wielu miastach – odpowiedział przewodniczący Grzegorz Banaszak.

Na początku grudnia 2018 roku sprawdzono ilu pasażerów przewożą kostrzyńskie autobusy. W ciągu tygodnia Kostrzyńska Komunikacja Publiczna przewiozła w sumie 4 737 pasażerów. Z obliczeń kierowców i urzędników wynika, że najbardziej oblężony jest autobus linii nr 461 z Kostrzyna do Gwiazdowa, Tarnowa i Jagodna oraz "460" do Glinki, Sannik, Wiktorowa i Iwna. Najmniej osób korzysta z autobusu linii nr 465 z Kostrzyna przez Strumiany do Sokolnik Klonowskich. "465" w ciągu tygodnia przewiózł łącznie 39 pasażerów, czyli średnio 8 osób dziennie.


Dane: 3-7.12.2018


R E K L A M A

Komentarze (10)

05-02-2021 14:03:06
Kacper
Burmistrz ma chyba przestarzałe inforamcje. Bo w Pobiedziskach jest 6 autobusów z czego 3 były z dofinasnowania, a reszta ze środków własnych
20-01-2021 22:00:00
REDAKCJA
Artykuł dotyczy Kostrzyńskiej Komunikacji Publicznej. Zgodnie z regulaminem komentarze nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Proszę o trzymanie się tematu artykułu.
13-01-2021 17:41:18
Agnieszka
Najistotniejszym dla mnie problemem jest to, że komunikacją kostrzyńską nie można przedostać się do sąsiednich gmin. Wielką stratą jest likwidacja kursów prywatnego przewoźnika "Marco Polo". Dojazd do Swarzędza lub Kleszczewa rozwiązałby problem - stamtąd są częste kursy do Poznania. Pozazdrościć można Kleszczewianom sprawnej komunikacji (mimo braku pociągu). Pociąg z Kostrzyna nie kursuje zbyt często, poza okresem pandemii, w godzinach szczytu tłok był straszny... poza tym dla dzieci odpowiedniejszy (bezpieczniejszy) jest autobus.
12-01-2021 08:16:31
Do Kasia
tu: https://www.infokostrzyn.pl/?id=2&nr=444 są gotowe wnioski jak usprawnić KKP Czytałaś/czytałeś ? Ile z nich zostało wprowadzonych w życie przez ostatnie półtora roku ?
12-01-2021 08:08:59
Do Kasia
Cóż.. To z KKP jest tak źle, że potrzebny jest PROGRAM NAPRAWCZY ? Jakoś kłóci się to z dobiegającym wciąż z urzędu My najlepiej wiemy co mamy robić.
12-01-2021 07:44:39
@Kasia
Ale najpierw nich burmistrz żeby oni swojego zastępcę i wszystkich pracowników Zakładu Komunalnego, którzy za komunikację odpowiadają. Bo to ich zadaniem jest takie przygotowanie komunikacji, zehy funkcjonowała jak najlepiej dla mieszkańców z jak najmniejszymi kosztami eksploatacji. Wszystkie te osoby z swoją pracę, za czele z o. Biskupskim, biorą pieniądze.
12-01-2021 02:44:56
Kasia
Proponuję by radna Dudzińska przygotowała taką optymalizację wraz z kosztami jakie gmina będzie musiała ponieść np. na nową mniejszą gabarytowo flotę i na całą organizację komunikacji publicznej. Proszę mieszkańcom gminy pokazać jak powinna KKP wyglądać i funkcjonować łącznie z rozkładem jazdy, by jej eksploatacja była ekonomicznie uzasadniona. Czas najwyższy przejść "od słów o czynów".
11-01-2021 22:08:13
...
Czyli, zaokrąglając, 950 przejazdów dziennie. Czyli 475 osób tam i spowrotem. Czyli 14 złotych kosztuje bilet tam i spowrotem. Czyli tyle, ile metro w Londynie. Te 475 osób mogłoby chociaż reszcie podatników powiedzieć "dziękuję"
11-01-2021 18:30:27
Katarzyna
Jechałam dziś autobusem KKP i pasażerowie byli. W każdą stronę autobus miał pasażerów.
11-01-2021 12:29:06
Uważny czytelnik
za to burmistrz nie zająknął się ani słowem, że również za nieco ponad 3 mln złotych rocznie Środa ma łącznie 22 linie komunikacyjne, przy czym linie obsługuje Kombus "My zajmujemy się tylko organizacją, czyli wyznawaniem tras i rozkładami jazdy." Można było przeczytać na... infokostrzyn.pl. Może Redakcja zgłębi też ile kosztuje wozokilometr w Pobiedziskach, skoro burmistrz porównuje się do Pobiedzisk ? Pobiedziska mają 3 autobusy ale 7 a nie jak Kostrzyn 6 linii. Takie tam szczegóły...
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
26

kwi

17:00
Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury "Kostrzynianka" ul. Poznańska 33, Kostrzyn
"Zostań Gwiazdą" - finał Konkursu Piosenkarskiego dla dzieci młodzieży "Zostań Gwiazdą"

27

kwi

16:00
GUŁTOWY, boisko ul. Kasztanowa 17
GKS Gułtowy - Fara Pelikan Żydowo

16:00
BRZEŹNO, boisko ul. Długa 9
Maratończyk Brzeźno - Unia Swarzędz II

03

maj

10:00
KOSTRZYN, kościół Piotra i Pawła (Fara), ul. Średzka 8
Msza św. za ojczyznę - obchody święta Konstytucji 3 Maja

23

maj

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury "Kostrzynianka" ul. Poznańska 33, Kostrzyn
Akcja honorowego poboru krwi
w godz. 8:30-13:30

[ wszystkie ]

Sonda
Czy jesteś za zmianami zasad handlu w niedzielę?

Tak, wszystkie niedziele powinny być handlowe

Jestem za tym, by tylko jedna lub dwie niedziele w miesiącu były handlowe

Nie, niech zostanie tak jak jest


Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: